Sen nocy letniej: Uwertura, Scherzo, Marsz Weselny | Felix Mendelssohn
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Oprawa dźwiękowa Szekspirowskiego dzieła powstała na zlecenie pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV i zawiera marsz, który usłyszeć można na niemal każdym ślubie
Opis materiału
Genialnemu nastolatkowi wpada w ręce dzieło geniusza w kongenialnym nowoczesnym przekładzie, wstrząśnięty do głębi pisze jedno ze swych największych arcydzieł – tak w skrócie streścić można historię powstania Uwertury do Snu nocy letniej Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Owym dziełem geniusza jest sztuka Szekspira, przełożona na niemiecki przez jednego z prekursorów niemieckiego romantyzmu, Augusta Schlegla, zaś natchnionym młodzieńcem 17-letni Mendelssohn, przez elity Berlina rozpoznany już jako „nowy Mozart”, aczkolwiek nieznany jeszcze szerszej publiczności. Muzykolodzy do dziś nie mogą nadziwić się kompozytorskiej dojrzałości utworu, który wyszedł spod pióra tak młodego człowieka. Uwerturę Mendelssohn napisał z głębokiej wewnętrznej potrzeby, nieskrępowany żadnym teatralnym zamówieniem, przelewając na papier dźwiękowe wizje, powstałe w jego wyobraźni pod wpływem lektury Snu nocy letniej. Dzieło ma postać klasycznej formy sonatowej, jednak język muzyczny, emocjonalność i zjawiskowa, nieznana do tej pory brzmieniowość (zwłaszcza początkowych sekwencji, rodem ze świata elfów) są jak najbardziej romantyczne. Mendelssohn napisał Uwerturę w 1826 r., rok później jej prawykonania dokonano w Szczecinie – na koncercie, który był zarazem publicznym debiutem młodego kompozytora.
Minęły lata, Mendelssohn zyskał sławę i uznanie. W roku 1841 król Prus, Fryderyk Wilhelm IV był świadkiem wystawienia w Poczdamie Antygony Sofoklesa z muzyką Mendelssohna, która tak mu się spodobała, że zaproponował kompozytorowi napisanie oprawy dźwiękowej do zaplanowanego na następny rok Snu nocy letniej Szekspira. 16 lat po Uwerturze Mendelssohn wrócił więc do tematu, komponując pozostałe fragmenty muzyki scenicznej, których jest łącznie 14 (kilka z nich połączonych później zostało w symfoniczną suitę). Wśród nich niewątpliwie najbardziej znanym jest Marsz weselny, wykonywany na prawie każdym ślubie. Trudno powiedzieć, czy byłby równie popularny, gdyby nie królowa Wiktoria, która była wielbicielką muzyki Mendelssohna – Marsz wybrała osobiście jako muzyczną oprawę ślubu swej córki. Często grywanym fragmentem Suity ze Snu nocy letniej jest również Scherzo, którego zwiewne motywy korespondują z lekkością początkowych fragmentów Uwertury.
Anna Pęchrzewska-Hadrych Obraz Joshua Reynoldsa, Wikimedia Commons, PD
Minęły lata, Mendelssohn zyskał sławę i uznanie. W roku 1841 król Prus, Fryderyk Wilhelm IV był świadkiem wystawienia w Poczdamie Antygony Sofoklesa z muzyką Mendelssohna, która tak mu się spodobała, że zaproponował kompozytorowi napisanie oprawy dźwiękowej do zaplanowanego na następny rok Snu nocy letniej Szekspira. 16 lat po Uwerturze Mendelssohn wrócił więc do tematu, komponując pozostałe fragmenty muzyki scenicznej, których jest łącznie 14 (kilka z nich połączonych później zostało w symfoniczną suitę). Wśród nich niewątpliwie najbardziej znanym jest Marsz weselny, wykonywany na prawie każdym ślubie. Trudno powiedzieć, czy byłby równie popularny, gdyby nie królowa Wiktoria, która była wielbicielką muzyki Mendelssohna – Marsz wybrała osobiście jako muzyczną oprawę ślubu swej córki. Często grywanym fragmentem Suity ze Snu nocy letniej jest również Scherzo, którego zwiewne motywy korespondują z lekkością początkowych fragmentów Uwertury.
Anna Pęchrzewska-Hadrych Obraz Joshua Reynoldsa, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus