Dziękuję na zespół instrumentów dętych | Henryk Mikołaj Górecki
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Posłuchaj więcej utworów w Kolekcji specjalnej TRZEJ KOMPOZYTORZY
Opis materiału
W 1997 roku południe
Polski nawiedziła powódź tysiąclecia. Ucierpiało wówczas między innymi Opole – miasto
„muzyczne” ze względu na odbywający się tam od 1963 roku Krajowy Festiwal
Piosenki Polskiej. Program 2 Polskiego Radia zareagował na tragiczne wydarzenia
akcją „Radiowa Dwójka Powodzianom”. Poproszono słuchaczy o przekazywanie darów
(nut, książek, instrumentów) dla opolskiej szkoły muzycznej. Redaktorzy i
dziennikarze odbierali je później osobiście, często w domach darczyńców.
Gdy zbliżał się finał kilkumiesięcznej akcji – charytatywny koncert połączony z aukcją na rzecz powodzian – kierownik Redakcji Publicystyki Kulturalnej, Grzegorz Michalski, zwrócił się również do Henryka Mikołaja Góreckiego, prosząc o napisanie czegoś „na okoliczność”. Autograf fanfary, która powstała w Katowicach 7 września tamtego roku, został zlicytowany za niebagatelną kwotę dokładnie tydzień później, w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Zadziałała poprzedzająca zapis nutowy odezwa, skreślona ręką kompozytora: „Drogi Nabywco-Dobroczyńco! / Rusz sakiewką, bądź szczodry / bo to przecież na zbożny cel”. Obok rękopisu Góreckiego zlicytowano wówczas m.in. batutę Jerzego Maksymiuka i cenną myśliwską odznakę Jerzego Waldorffa, wpływy przyniosła także sprzedaż biletów na koncert i „cegiełek”. Fanfarowe Dzie—ę-ku–ję było więc zapewne skierowane do wszystkich darczyńców, w tym do występujących charytatywnie muzyków.
Utwór, składający się z pięciu akordów (ze znakiem repetycji) i zasadniczo rozpisany na cztery głosy wokalne, wykonali – zachowując efekt lento cantabile i w dynamice piano – instrumentaliści sekcji dętej Polskiej Orkiestry Radiowej, którą poprowadził wówczas Wojciech Michniewski.

Rękopis utworu, skan dzięki uprzejmości właścicielki
Gdy zbliżał się finał kilkumiesięcznej akcji – charytatywny koncert połączony z aukcją na rzecz powodzian – kierownik Redakcji Publicystyki Kulturalnej, Grzegorz Michalski, zwrócił się również do Henryka Mikołaja Góreckiego, prosząc o napisanie czegoś „na okoliczność”. Autograf fanfary, która powstała w Katowicach 7 września tamtego roku, został zlicytowany za niebagatelną kwotę dokładnie tydzień później, w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Zadziałała poprzedzająca zapis nutowy odezwa, skreślona ręką kompozytora: „Drogi Nabywco-Dobroczyńco! / Rusz sakiewką, bądź szczodry / bo to przecież na zbożny cel”. Obok rękopisu Góreckiego zlicytowano wówczas m.in. batutę Jerzego Maksymiuka i cenną myśliwską odznakę Jerzego Waldorffa, wpływy przyniosła także sprzedaż biletów na koncert i „cegiełek”. Fanfarowe Dzie—ę-ku–ję było więc zapewne skierowane do wszystkich darczyńców, w tym do występujących charytatywnie muzyków.
Utwór, składający się z pięciu akordów (ze znakiem repetycji) i zasadniczo rozpisany na cztery głosy wokalne, wykonali – zachowując efekt lento cantabile i w dynamice piano – instrumentaliści sekcji dętej Polskiej Orkiestry Radiowej, którą poprowadził wówczas Wojciech Michniewski.

Rękopis utworu, skan dzięki uprzejmości właścicielki
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus