Bajka iskierki | Witold Lutosławski
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Posłuchaj więcej utworów w Kolekcji specjalnej TRZEJ KOMPOZYTORZY
Opis materiału
Utwory Lutosławskiego do tekstów
przeznaczonych dla dzieci stanowią istotną część jego twórczości. Niektóre z
nich powstawały z myślą o najmłodszych wykonawcach i słuchaczach („piosenki
dziecinne”), inne skierowane były zarówno do dziecięcych odbiorców, jak i profesjonalnych
wykonawców („piosenki dla dzieci”), jeszcze inne pisał Lutosławski dla
dorosłych muzyków i dorosłych melomanów. Do tej ostatniej grupy należą dwa pełne
uroku, a zarazem niezwykle istotne dla całokształtu twórczości kompozytora cykle:
5 pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny
oraz Chantefleurs et Chantefables.
Mianem piosenek dla dzieci wypada zatem określić kompozycje z dwóch wcześniejszych
grup, pamiętając zarazem o rozróżnieniu na „dziecinne” i „dla dzieci”,
stosowanym konsekwentnie przez kompozytora.
Piosenki dla dzieci (w przyjętym tu rozumieniu) Lutosławski tworzył do słów różnych autorów, m.in. Juliana Tuwima, Teofila Lenartowicza i Lucyny Krzemienieckiej; wykorzystywał też teksty ludowe. Twórczość ta obejmuje 11 cykli (łącznie 49 piosenek), pisanych na przestrzeni 12 lat (1947–1959). Partytury przewidują wykonanie piosenek przez głos (lub chór unisono) z fortepianem lub orkiestrą, a wiele utworów funkcjonuje w obu wersjach – fortepianowej oraz orkiestrowej. Wyjątkową obsadę posiada cykl 8 pieśni Słomkowy łańcuszek, przeznaczony na sopran (lub mezzosopran) i kwintet instrumentów dętych drewnianych (flet, obój, 2 klarnety, fagot). Większość piosenek utrzymanych jest w prostej zwrotkowej formie (każdej strofie wiersza towarzyszy ta sama muzyka) z ewentualnym refrenem. Bardziej wyszukaną formę ma finał cyklu Słomkowy łańcuszek (seria 6 wariacji na nieskomplikowany temat) oraz 2 utwory do słów Juliana Tuwima: Spóźniony słowik i O Panu Tralalińskim. Niemal zawsze kompozytor ucieka się do ilustrowania tekstu (szmer rzeki, „kląskanie” słowika), czyniąc to za każdym razem w sposób subtelny i pomysłowy. Pod względem brzmienia piosenki zbliżają się do pedagogicznych i „ludowych” utworów Lutosławskiego, w których prostą melodię oplata wyszukany akompaniament. Pełniły też podobną funkcję, służąc autorowi jako „poletko doświadczalne” – miejsce, w którym testował rozwiązania wprowadzane potem do utworów z głównego nurtu twórczości.
Mimo użytkowego charakteru ten dziecięcy repertuar zawiera utwory wysokiej próby. Skromne z pozoru piosenki, takie jak Rok i bieda, Kotek, Rzeczka, Śpijże, śpij i Muszelka, są lirykami muzycznymi o wyjątkowej głębi wyrazu.
Piosenki dla dzieci (w przyjętym tu rozumieniu) Lutosławski tworzył do słów różnych autorów, m.in. Juliana Tuwima, Teofila Lenartowicza i Lucyny Krzemienieckiej; wykorzystywał też teksty ludowe. Twórczość ta obejmuje 11 cykli (łącznie 49 piosenek), pisanych na przestrzeni 12 lat (1947–1959). Partytury przewidują wykonanie piosenek przez głos (lub chór unisono) z fortepianem lub orkiestrą, a wiele utworów funkcjonuje w obu wersjach – fortepianowej oraz orkiestrowej. Wyjątkową obsadę posiada cykl 8 pieśni Słomkowy łańcuszek, przeznaczony na sopran (lub mezzosopran) i kwintet instrumentów dętych drewnianych (flet, obój, 2 klarnety, fagot). Większość piosenek utrzymanych jest w prostej zwrotkowej formie (każdej strofie wiersza towarzyszy ta sama muzyka) z ewentualnym refrenem. Bardziej wyszukaną formę ma finał cyklu Słomkowy łańcuszek (seria 6 wariacji na nieskomplikowany temat) oraz 2 utwory do słów Juliana Tuwima: Spóźniony słowik i O Panu Tralalińskim. Niemal zawsze kompozytor ucieka się do ilustrowania tekstu (szmer rzeki, „kląskanie” słowika), czyniąc to za każdym razem w sposób subtelny i pomysłowy. Pod względem brzmienia piosenki zbliżają się do pedagogicznych i „ludowych” utworów Lutosławskiego, w których prostą melodię oplata wyszukany akompaniament. Pełniły też podobną funkcję, służąc autorowi jako „poletko doświadczalne” – miejsce, w którym testował rozwiązania wprowadzane potem do utworów z głównego nurtu twórczości.
Mimo użytkowego charakteru ten dziecięcy repertuar zawiera utwory wysokiej próby. Skromne z pozoru piosenki, takie jak Rok i bieda, Kotek, Rzeczka, Śpijże, śpij i Muszelka, są lirykami muzycznymi o wyjątkowej głębi wyrazu.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus