- opisy filmów Kici, kici | Paweł Łoziński Cztery luźno zestawione epizody, dotyczące specjalnej kategorii ludzi – karmicieli bezdomnych kotów.
- opisy filmów Pani z Ukrainy | Paweł Łoziński Krótka etiuda psychologiczna, rozgrywająca się w jednym miejscu i czasie, zrealizowana w mieszkaniu reżysera.
- opisy filmów Siostry | Paweł Łoziński Film zrobiony za jednym zamachem, w czasie jednego popołudnia. Podwórko, ławka pod drzewem, na ławce dwie starsze panie – siostry.
- opisy filmów Sławomir Mrożek przedstawia | Paweł Łoziński Mrożek wymyka się filmowcom, nie chce mówić o sobie, oprowadza ich po ogrodzie, oni go śledzą, próbują przyłapać na szczerym wyznaniu...
- opisy filmów 100 lat w kinie | Paweł Łoziński Oddać głos zwykłym widzom, tym, dla których się filmy robi, i którzy traktują go jako część swojego życia...
- opisy filmów Struktura | Paweł Łoziński Początkowo chciałem robić film o rekrutacji na strażników więziennych. Ale potem pomyślałem, że ciekawszy będzie ktoś, kto ma doświadczenie jako strażnik.
- opisy filmów Chemia | Paweł Łoziński Tam, na oddziale, co chwila muska się śmierć. Skala jest niewyobrażalna. Sześć sal, w każdej sali sześć łóżek. Dziennie przewija się dwieście osób. Tygodniowo – tysiąc.
- opisy filmów Taka historia | Paweł Łoziński Sceną dramatu jest podwórze kamienicy na warszawskim Powiślu. W klitce koło bramy mieszka były dozorca – schorowany, pijący pan Wiesio....
- opisy filmów Miejsce urodzenia | Paweł Łoziński Cały film jest zbudowany z tego, co ludzie mówią, a niekoniecznie myślą. Albo mówią, a niekoniecznie się wydarzyło. Chciałem zrobić film o Polakach i Żydach za okupacji, ale nie taki grzeczny i ładny...
-
opisy filmów
Danuta Halladin | opisy filmów
Halladin stała się w polskim dokumencie tym, kim Janusz Nasfeter w
filmie fabularnym – wnikliwym obserwatorem dziecięcej rzeczywistości,
którą z talentem pokazywała w swoich urzekających krótkometrażowych
filmach.
-
opisy filmów
Krzysztof Kieślowski | opisy filmów | DVD 2
Piękne, poruszające i perfekcyjnie zrealizowane filmy dokumentalne
Krzysztofa Kieślowskiego stanowią część tradycji polskiej
szkoły dokumentalnej.
-
opisy filmów
Wojciech Wiszniewski | opisy filmów | DVD 2
„Wiszniewski, sam zafascynowany posągami, staje się niepostrzeżenie pomnikiem polskiej kinematografii.”
-
opisy filmów
Kazimierz Karabasz | opisy filmów | DVD 1
Kolejne dzieła Karabasza to kolejne etapy badania i poszukiwania
lepszych sposobów na przeniknięcie z kamerą dokumentalisty w głąb
rzeczywistości.
-
opisy filmów
Czarna seria (1955-58) | opisy filmów | DVD 1
„Czarne filmy” – jak nazwał je na łamach Po prostu Aleksander Jackiewicz
– opisywały „świat nie przedstawiony” bez odcieni, wyraźną kreską
oddzielając dobre od złego.
-
opisy filmów
Jacek Bławut | opisy filmów | DVD 1
„Zadaniem filmowca staje się stworzenie ludzkiej relacji ze swoim
bohaterem, a następnie utrwalenie tej relacji, żeby przekazać ją
odbiorcy do przeżycia.”
-
opisy filmów
Andrzej Munk | opisy filmów | DVD 1
Filmu dokumentalne Andrzeja Munka wiele tłumaczą w jego późniejszej, fabularnej już twórczości.
-
opisy filmów
Maria Zmarz-Koczanowicz | opisy filmów | DVD 1
Filmy Marii Zmarz-Koczanowicz są jak spacer przez Polskę ostatniego
ćwierćwiecza w towarzystwie bystrego, dowcipnego, ciekawego życia
obserwatora.
-
opisy filmów
Marek Piwowski | opisy filmów | DVD 2
Nasze sztuczne zachowania lepiej mówią o tym, jacy jesteśmy naprawdę;
tak jak groteska lepiej trafia w istotę rzeczy (bo uwzględnia tragizm)
niż potoczna obserwacja dokumentalna.
-
opisy filmów
Maria Zmarz-Koczanowicz | opisy filmów | DVD 2
Filmy Marii Zmarz-Koczanowicz są jak spacer przez Polskę ostatniego
ćwierćwiecza w towarzystwie bystrego, dowcipnego, ciekawego życia
obserwatora.
- opisy filmów Kazimierz Karabasz | opisy filmów | DVD 2 Kolejne dzieła Karabasza to kolejne etapy badania i poszukiwania lepszych sposobów na przeniknięcie z kamerą dokumentalisty w głąb rzeczywistości.
- opisy filmów Marek Piwowski | opisy filmów | DVD 1 Nasze sztuczne zachowania lepiej mówią o tym, jacy jesteśmy naprawdę; tak jak groteska lepiej trafia w istotę rzeczy (bo uwzględnia tragizm) niż potoczna obserwacja dokumentalna.
- opisy filmów Czarna seria (1955-58) | opisy filmów | DVD 2 „Czarne filmy” – jak nazwał je na łamach Po prostu Aleksander Jackiewicz – opisywały „świat nie przedstawiony” bez odcieni, wyraźną kreską oddzielając dobre od złego.
-
opisy filmów
Marcel Łoziński | opisy filmów | DVD 2
Łoziński opowiada o człowieku poddanym naciskowi grupy, o wolności,
konformizmie i buncie. Od czasu do czasu zwraca kamerę na siebie.
- opisy filmów Andrzej Munk | opisy filmów | DVD 2 Filmy fabularne Andrzeja Munka wiele tłumaczą w jego późniejszej, fabularnej już twórczości.
-
opisy filmów
Władysław Ślesicki | opisy filmów | DVD 1
Ślesicki często kręcił filmy o ludziach,
których życiu przyglądał się wcześniej przez wiele lat.
Jak mówił, „uczciwy autor-dokumentalista zanim naciśnie guzik kamery, powinien o
temacie wiedzieć wszystko”.
- opisy filmów Jacek Bławut | opisy filmów | DVD 2 „Zadaniem filmowca staje się stworzenie ludzkiej relacji ze swoim bohaterem, a następnie utrwalenie tej relacji, żeby przekazać ją odbiorcy do przeżycia.”
-
opisy filmów
Irena Kamieńska | opisy filmów
Filmy Kamieńskiej ofiarowują nam nie tyle sposobność poznania zjawisk czy problemów, co raczej ludzi, ich motywacji, wyborów.
-
opisy filmów
Maciej J. Drygas | opisy filmów | DVD 1
Drygas często narusza wyobrażenie o jednostronnym
układzie: represyjna władza i zachowujące wolę oporu
społeczeństwo. Pokazuje smutne skutki totalitarnego nacisku.
- opisy filmów Krystyna Gryczełowska | opisy filmów „Robię takie dokumenty, które pomagają nie tylko zrozumieć świat, ale dostrzec w nim to, co wymaga zmiany, korekty.”
-
opisy filmów
Władysław Ślesicki | opisy filmów | DVD 2
Ślesicki często kręcił filmy o ludziach, których życiu przyglądał się wcześniej przez wiele lat. Jak mówił, „uczciwy autor-dokumentalista zanim naciśnie guzik kamery, powinien o temacie wiedzieć wszystko”.