• opisy filmów Kici, kici | Paweł Łoziński Cztery luźno zestawione epizody, dotyczące specjalnej kategorii ludzi – karmicieli bezdomnych kotów.
  • opisy filmów Pani z Ukrainy | Paweł Łoziński Krótka etiuda psychologiczna, rozgrywająca się w jednym miejscu i czasie, zrealizowana w mieszkaniu reżysera.
  • opisy filmów Siostry | Paweł Łoziński Film zrobiony za jednym zamachem, w czasie jednego popołudnia. Podwórko, ławka pod drzewem, na ławce dwie starsze panie – siostry.
  • opisy filmów Sławomir Mrożek przedstawia | Paweł Łoziński Mrożek wymyka się filmowcom, nie chce mówić o sobie, oprowadza ich po ogrodzie, oni go śledzą, próbują przyłapać na szczerym wyznaniu...
  • opisy filmów 100 lat w kinie | Paweł Łoziński Oddać głos zwykłym widzom, tym, dla których się filmy robi, i którzy traktują go jako część swojego życia...
  • opisy filmów Struktura | Paweł Łoziński Początkowo chciałem robić film o rekrutacji na strażników więziennych. Ale potem pomyślałem, że ciekawszy będzie ktoś, kto ma doświadczenie jako strażnik.
  • opisy filmów Chemia | Paweł Łoziński Tam, na oddziale, co chwila muska się śmierć. Skala jest niewyobrażalna. Sześć sal, w każdej sali sześć łóżek. Dziennie przewija się dwieście osób. Tygodniowo – tysiąc.
  • opisy filmów Taka historia | Paweł Łoziński Sceną dramatu jest podwórze kamienicy na warszawskim Powiślu. W klitce koło bramy mieszka były dozorca – schorowany, pijący pan Wiesio....
  • opisy filmów Miejsce urodzenia | Paweł Łoziński Cały film jest zbudowany z tego, co ludzie mówią, a niekoniecznie myślą. Albo mówią, a niekoniecznie się wydarzyło. Chciałem zrobić film o Polakach i Żydach za okupacji, ale nie taki grzeczny i ładny...
  • opisy filmów Danuta Halladin | opisy filmów Halladin stała się w polskim dokumencie tym, kim Janusz Nasfeter w filmie fabularnym – wnikliwym obserwatorem dziecięcej rzeczywistości, którą z talentem pokazywała w swoich urzekających krótkometrażowych filmach.
  • opisy filmów Krzysztof Kieślowski | opisy filmów | DVD 2 Piękne, poruszające i perfekcyjnie zrealizowane filmy dokumentalne Krzysztofa Kieślowskiego stanowią część tradycji polskiej szkoły dokumentalnej.
  • opisy filmów Wojciech Wiszniewski | opisy filmów | DVD 2 „Wiszniewski, sam zafascynowany posągami, staje się niepostrzeżenie pomnikiem polskiej kinematografii.”
  • opisy filmów Kazimierz Karabasz | opisy filmów | DVD 1 Kolejne dzieła Karabasza to kolejne etapy badania i poszukiwania lepszych sposobów na przeniknięcie z kamerą dokumentalisty w głąb rzeczywistości.
  • opisy filmów Czarna seria (1955-58) | opisy filmów | DVD 1 „Czarne filmy” – jak nazwał je na łamach Po prostu Aleksander Jackiewicz – opisywały „świat nie przedstawiony” bez odcieni, wyraźną kreską oddzielając dobre od złego.
  • opisy filmów Jacek Bławut | opisy filmów | DVD 1 „Zadaniem filmowca staje się stworzenie ludzkiej relacji ze swoim bohaterem, a następnie utrwalenie tej relacji, żeby przekazać ją odbiorcy do przeżycia.”
  • opisy filmów Andrzej Munk | opisy filmów | DVD 1 Filmu dokumentalne Andrzeja Munka wiele tłumaczą w jego późniejszej, fabularnej już twórczości.
  • opisy filmów Maria Zmarz-Koczanowicz | opisy filmów | DVD 1 Filmy Marii Zmarz-Koczanowicz są jak spacer przez Polskę ostatniego ćwierćwiecza w towarzystwie bystrego, dowcipnego, ciekawego życia obserwatora.
  • opisy filmów Marek Piwowski | opisy filmów | DVD 2 Nasze sztuczne zachowania lepiej mówią o tym, jacy jesteśmy naprawdę; tak jak groteska lepiej trafia w istotę rzeczy (bo uwzględnia tragizm) niż potoczna obserwacja dokumentalna.
  • opisy filmów Maria Zmarz-Koczanowicz | opisy filmów | DVD 2 Filmy Marii Zmarz-Koczanowicz są jak spacer przez Polskę ostatniego ćwierćwiecza w towarzystwie bystrego, dowcipnego, ciekawego życia obserwatora.
  • opisy filmów Kazimierz Karabasz | opisy filmów | DVD 2 Kolejne dzieła Karabasza to kolejne etapy badania i poszukiwania lepszych sposobów na przeniknięcie z kamerą dokumentalisty w głąb rzeczywistości.
  • opisy filmów Marek Piwowski | opisy filmów | DVD 1 Nasze sztuczne zachowania lepiej mówią o tym, jacy jesteśmy naprawdę; tak jak groteska lepiej trafia w istotę rzeczy (bo uwzględnia tragizm) niż potoczna obserwacja dokumentalna.
  • opisy filmów Czarna seria (1955-58) | opisy filmów | DVD 2 „Czarne filmy” – jak nazwał je na łamach Po prostu Aleksander Jackiewicz – opisywały „świat nie przedstawiony” bez odcieni, wyraźną kreską oddzielając dobre od złego.
  • opisy filmów Marcel Łoziński | opisy filmów | DVD 2 Łoziński opowiada o człowieku poddanym naciskowi grupy, o wolności, konformizmie i buncie. Od czasu do czasu zwraca kamerę na siebie.
  • opisy filmów Andrzej Munk | opisy filmów | DVD 2 Filmy fabularne Andrzeja Munka wiele tłumaczą w jego późniejszej, fabularnej już twórczości.
  • opisy filmów Władysław Ślesicki | opisy filmów | DVD 1 Ślesicki często kręcił filmy o ludziach, których życiu przyglądał się wcześniej przez wiele lat. Jak mówił, „uczciwy autor-dokumentalista zanim naciśnie guzik kamery, powinien o temacie wiedzieć wszystko”.
  • opisy filmów Jacek Bławut | opisy filmów | DVD 2 „Zadaniem filmowca staje się stworzenie ludzkiej relacji ze swoim bohaterem, a następnie utrwalenie tej relacji, żeby przekazać ją odbiorcy do przeżycia.”
  • opisy filmów Irena Kamieńska | opisy filmów Filmy Kamieńskiej ofiarowują nam nie tyle sposobność poznania zjawisk czy problemów, co raczej ludzi, ich motywacji, wyborów.
  • opisy filmów Maciej J. Drygas | opisy filmów | DVD 1 Drygas często narusza wyobrażenie o jednostronnym układzie: represyjna władza i zachowujące wolę oporu społeczeństwo. Pokazuje smutne skutki totalitarnego nacisku.
  • opisy filmów Krystyna Gryczełowska | opisy filmów „Robię takie dokumenty, które pomagają nie tylko zrozumieć świat, ale dostrzec w nim to, co wymaga zmiany, korekty.”
  • opisy filmów Władysław Ślesicki | opisy filmów | DVD 2
    Ślesicki często kręcił filmy o ludziach, których życiu przyglądał się wcześniej przez wiele lat. Jak mówił, „uczciwy autor-dokumentalista zanim naciśnie guzik kamery, powinien o temacie wiedzieć wszystko”.