Marek Piwowski | opisy filmów | DVD 2

Nasze sztuczne zachowania lepiej mówią o tym, jacy jesteśmy naprawdę; tak jak groteska lepiej trafia w istotę rzeczy (bo uwzględnia tragizm) niż potoczna obserwacja dokumentalna.
Opisy filmów według Tadeusza Lubelskiego


Bulgot, 1983

Żartobliwy wideoklip do piosenki Kazimierza Grześkowiaka Codziennie wolna sobota jest zarazem zapisem stanu ducha Polaków w schyłkowym okresie stanu wojennego. Film opiera się na wielorakiej grze z oczekiwaniami widza: początkowe napisy („Każda godzina, każdy krok naszego obywatela jest uważnie kontrolowany przez cały aparat...”) i obrazy (samochody z „kogutami”) zapowiadają opowieść o milicji, tymczasem „akcja” filmu dotyczy służby zdrowia; zapowiadana przez tekst piosenki historia chorób w rodzinie okazuje się opowieścią o alkoholizmie, przy czym niektóre wersy zostają wiernie przedstawione w obrazie (np. „Babka ciężko chora na lewą nogę/ Prawą nogą miesza zacier w wannie”); a rzekoma pochwała pracy pogotowia (lekarza pogotowia, przybywającego na pomoc rodzinie, a w istocie – zasiadającego z nią do picia, gra sam Grześkowiak) przekształca się w parodystyczny obraz cynicznej bylejakości, w jakiej pogrąża się życie rodaków.

Reżyseria: Marek Piwowski
Zdjęcia: Piotr Kwiatkowski
Montaż: Agnieszka Bojanowska, Grażyna Kociniak
Dźwięk: Michał Żarnecki
Montaż dźwięku: Małgorzata Jaworska
Piosenka: Codziennie wolna sobota, słowa – Ireneusz Małecki, Kazimierz Grześkowiak, muzyka i wykonanie – Kazimierz Grześkowiak i zespół Quo vadis
Kierownictwo produkcji: Janusz Skałkowski, Wojciech Szczudło
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych
Dane techniczne: barwny
Czas : 5’


Krok, 1997

Film dość długo przestrzega reguł reportażu telewizyjnego, zgodnie z bardzo poważnym punktem wyjścia: agent naszych służb specjalnych, podczas niedawnego pobytu w sztabie NATO w Brukseli zdobywa wiadomość, że władze paktu oczekują zmiany kroku defiladowego, obowiązującego w polskiej armii. Powołana więc zostaje komisja, mająca wypracować nowy krok, którym wejdziemy do Europy. W jej skład wchodzą teoretycy i praktycy wojskowości, reżyserzy, aktorzy, dziennikarze, tancerze, choreografowie, a także bioenergoterapeuci, które to słowo okazuje się niemożliwe do wymówienia. Scena zebrania tej komisji nie pozostawia już wątpliwości, że mamy do czynienia z przebraną za reportaż – komedią. Film jest najbardziej udaną realizacją nowej formuły filmu telewizyjnego, wypracowywanej przez Piwowskiego w latach 90. – na pograniczu happeningu i satyry politycznej. Brązowy Smok na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie.

Reżyseria: Marek Piwowski
Zdjęcia: Jacek Petrycki
Operator kamery: Krzysztof Gołąbek
Montaż: Milenia Fiedler
Dźwięk: Ryszard Krupa
Scenografia: Magdalena Dipont, Roman Tarwacki
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Drugi reżyser: Monika Skowrońska, Sylwia Czaplewska
Muzyka: Das Westfalenlied – Johan Peters, British Grenadiers. arrangement: J. Howe, Drum Pattern – Douggie Reece
Kierownictwo produkcji: Ryszard Chutkowski
Producent wykonawczy: Henryk Romanowski
Produkcja: Filmcontract dla Telewizji Polskiej S.A.
Dane techniczne: barwny
Czas: 27’


Nóż w głowie Dino Baggio, 1999

Tym razem widowisko naśladuje formułę nadawanego na żywo programu telewizyjnego (z reporterem zwracającym się wprost do widzów, ze znikającymi napisami u dołu ekranu, itp.), dotyczącego aktualnego wydarzenia. Wydarzeniem tym była głośna w tamtym czasie afera związana z polską piłką nożną: w czasie meczu o wejście do Ligi Mistrzów, między Wisłą Kraków a AC Parma, krakowski kibic trafił nożem w głowę włoskiego piłkarza Dino Baggio. W programie Piwowskiego specjalna komisja Interpolu przybywa do Polski, by wyświetlić sprawę. Kierownictwo naszej piłki (jeszcze pod wodzą prezesa Dziurowicza, którego postać zostaje tu sparodiowana) przystępuje do kontrofensywy, której efekty oglądamy na ekranie. Jak trzydzieści lat wcześniej w Rejsie, dwa lata wcześniej w Kroku – absurd narasta...

Reżyseria: Marek Piwowski
Zdjęcia: Andrzej Wolf
Operatorzy kamery: Marcin Peresada, Marek Rajca
Montaż: Sławomir Filip
Dźwięk: Jacek Hamela
Opracowanie muzyczne: Zbigniew Zbrowski
Scenografia: Arkadiusz Kośmider
Kostiumy: Katarzyna Raszyńska
Kierownictwo produkcji: Agnieszka Nejman
Produkcja: Akson Studio dla Telewizji Polskiej S.A.
Dane techniczne: barwny
Czas: 39’