Dwie sceny i Finał z opery Czarna maska na sopran, mezzosopran, chór i orkiestrę

Tylko opis utworu, bez pliku z nagraniem.

Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Zwei Szenen und Finale z opery Czarna maska na sopran, mezzosopran, chór i orkiestrę
  • Rok ukończenia: 1988
  • Obsada: głosy solowe (sopran, mezzosopran), chór mieszany, orkiestra
  • Prawykonanie: Poznań, 06.11.1988, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Wojciech Michniewski – dyrygent
W 1988 roku Penderecki przygotował opracowany na sopran, mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę wybór dwóch scen wraz finałem ze swej jednoaktowej opery Czarna maska. Tę swoistą suitę „do wykonań koncertowych” zaprezentowano po raz pierwszy – i jak dotychczas jedyny – w Poznaniu, w listopadzie 1988 roku. Dyrygował Wojciech Michniewski.

Rok wcześniej na scenie poznańskiego Teatru Wielkiego miało miejsce polskie prawykonanie opery Pendereckiego. Przedstawienie przygotowane przez Ryszarda Peryta i Mieczysława Dondajewskiego uznane zostało przez krytykę za jeden z najświetniejszych spektakli operowych w Polsce, a publiczność nagrodziła artystów po premierze 15-minutową owacją. Wykonanie w wersji koncertowej fragmentów dzieła stanowiło jeden z „odprysków” tego sukcesu, Dwie sceny i finał zostały także wkrótce opublikowane przez wydawnictwo Schott. I na tym właściwie koniec…

Dopiero w listopadzie 2012 roku w Jeleniej Górze, mieście, z którym związany był Gerhart Hauptmann (na jego sztuce Penderecki oparł libretto Czarnej maski), zorganizowano specjalny występ, podczas którego zaprezentowano fragmenty dzieła Pendereckiego w koncertowej wersji. Bez udziału solistów, a zatem musiał to być inny niż opublikowany przez Schotta wybór wyjątków z opery. Tak czy inaczej, usytuowanie ich „w towarzystwie” muzyki Wagnera i Richarda Straussa dobitnie świadczy o postrzeganiu dzieła Pendereckiego w perspektywie neoromantycznej i ekspresjonistycznej zarazem.