Dwie pieśni op. 42 na głos i fortepian

Tylko opis utworu, bez pliku z nagraniem.

Opis materiału
  • Kompozytor:Henryk Mikołaj Górecki
  • Tytuł oryginalny: Dwie pieśni op. 42 na głos i fortepian
  • Tytuły części utworu: 1. Nokturn
    2. Malagueña
  • Rok ukończenia: 1980
  • Obsada: głos średni, fortepian
  • autor tekstu: Federico García Lorca
  • forma tekstu: literacki
  • Język tekstu: polski
  • Prawykonanie: Łańcut, 13.05.2001, Adam Kruszewski – baryton, Henryk Mikołaj Górecki – fortepian
Dwie pieśni op. 42 to jedyny w twórczości Góreckiego przykład użycia tekstu innego niż polski lub łaciński. Kompozytor sięgnął do dwóch wierszy Federica Garcii Lorki, choć i tu skorzystał z polskiego przekładu autorstwa Mikołaja Bieszczadowskiego. Górecki od wczesnej młodości miał zwyczaj czytania poezji drukowanej w prasie i wycinania tekstów, które go zafrapowały. Tak było i w tym przypadku.

Pierwsza z pieśni, Nokturn, powstała jeszcze w 1956 roku – mniej więcej w tym samym czasie co Trzy pieśni op. 3. W 1980 roku kompozytor wprowadził do utworu poprawki i dopisał do niego pieśń drugą, Malagueñę, nadając całości numer opusowy 42. Nokturn oddaje mroczny nastrój zapadającej nocy (deklamacyjna partia solowa, dysonanse w akompaniamencie), Malagueña jest trochę bardziej łagodna w wyrazie. Górecki w swej muzyce z powodzeniem nawiązuje do charakteru tej hiszpańskiej pieśni ludowej o swobodnej budowie i silnych akcentach emocjonalnych.

Konteksty

O swej fascynacji wierszem Malagueña Lorki opowiedział Górecki w 2002 roku Małgorzacie i Marcinowi Gmysom.

Konteksty

  • wypowiedzi kompozytora
    „[…] szczególnie zelektryzowała mnie […] Malagueña, w której znalazłem szczególnie wzruszające, rozdzierające serce słowa […]. Nie wiem, jak ten wiersz brzmi w oryginale, lecz w tłumaczeniu jest arcydziełem ... czytaj dalej
Powiązane

Powiązane