Hommage à Chopin na sopran i fortepian

Tylko opis utworu, bez pliku z nagraniem.

Opis materiału
  • Kompozytor:Andrzej Panufnik
  • Tytuł oryginalny: Hommage à Chopin
  • Tytuły części utworu: 1. Andante
    2. Allegretto
    3. Andantino
    4. Vivo
    5. Andante
  • Rok ukończenia: 1949
  • Obsada: sopran, fortepian
  • Zamówienie: UNESCO na 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina
  • Prawykonanie: Paryż, 3.10.1949, Iréne Joachim – sopran, André Collard – fortepian
  • Dyskografia: „Reflections. The Solo Piano Works of Andrzej and Roxanna Panufnik”, Clare Hammond – fortepian, BIS Records BIS 2003

Pierwotna wersja Hommage à Chopin, przeznaczona na sopran i fortepian, została skomponowana w 1949 roku na zamówienie międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO z okazji 100. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Panufnik był jedynym Polakiem wśród twórców, do których zwrócono się z prośbą o skomponowanie utworu na tę okoliczność (pozostali to: Darius Milhaud, Francis Poulenc, Georges Auric i Henri Sauget).

Realizując zamówienie UNESCO, Panufnik nie sięgnął do dzieł Chopina, ale do muzyki ludowej Mazowsza – regionu bliskiego obu twórcom. W ten sposób powstało pięć wokaliz na sopran i fortepian. Kompozytor zatytułował je początkowo Suita polska, później zmienił jednak nazwę na francuskie Hommage à Chopin. Cytaty melodii ludowych pojawiają się tu w głosie sopranowym (bez tekstu, Panufnik podał tylko samogłoski proponowane do wykonania przez śpiewaczkę), a towarzyszy im uproszczony rytmicznie, ale nowatorski pod względem harmoniki, akompaniament fortepianu. Całość cyklu tworzy pięć wokaliz, zróżnicowanych pod względem tempa i wyrazu – pełnych liryzmu (części nieparzyste), synkopowanych zaśpiewów (cz. II) czy tanecznej beztroski (cz. IV).

17 lat po prawykonaniu, które miało miejsce w październiku 1949 roku w Paryżu, Panufnik powrócił do tej pełnej uroku kompozycji i opracował drugą jej wersję, przeznaczoną na flet z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej. Dokonał tego specjalnie na koncert organizowany dla uczczenia 1000-lecia chrześcijaństwa i państwowości Polski, który odbył się w Londynie 24 września 1966 roku, w dniu urodzin kompozytora.