O kolekcji

Opublikowana w ramach NINATEKI kolekcja muzyczna poświęcona twórczości Wojciecha Kilara to największa baza nagrań utworów kompozytora online: zgromadziliśmy ich aż 135! Podobnie jak inne nasze kolekcje muzyczne, została ona przygotowana pod okiem dr hab. Iwony Lindstedt – specjalizującej się w polskiej twórczości kompozytorskiej muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Nagraniom utworów Kilara towarzyszą szczegółowe omówienia, które w wielu przypadkach wzbogacone są o tzw. konteksty – wypowiedzi samego twórcy oraz opinie krytyków i muzykologów, odnoszące się do omawianych kompozycji, pochodzące najczęściej z okresu ich powstania. Dodatkowe pomoce w uporządkowaniu dorobku autora Orawy stanowią: chronologiczny spis jego dzieł autonomicznych wraz z podziałem na przyjęte w fachowej literaturze Etapy twórczości, Alfabet gromadzący hasła odpowiadające charakterystycznym dla twórcy pojęciom i zjawiskom oraz osobom z jego życia, a także Playlisty jego dzieł, przygotowane m.in. przez znawców i miłośników tej twórczości. Wzbogacona elementami graficznymi Oś czasu sytuuje wydarzenia z życiorysu i twórczości Kilara na tle biogramów innych wielkich polskich kompozytorów XX i XXI wieku: Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego, a także w szerszym kontekście historycznym i kulturowym XX i XXI wieku. Na liście dzieł Kilara znalazł się szereg nieznanych wcześniej pozycji, do których odkrycia doprowadziła kwerenda w zdeponowanym w Muzeum Historii Katowic archiwum kompozytora.



fot. Euzebiusz Niemiec / AKPA

Znaczącą nowością w stosunku do wcześniejszych kolekcji muzycznych w NINATECE jest w przypadku kolekcji Wojciecha Kilara zakładka poświęcona jednemu z najważniejszych obszarów jego twórczości – kompozycjom napisanym na potrzeby filmu. Muzyka filmowa gromadzi 49 tekstów Jana Topolskiego, muzykologa i krytyka muzycznego, poświęconych najważniejszym ścieżkom dźwiękowym napisanym przez Kilara do polskich i zagranicznych dzieł filmowych. Tekstom towarzyszą nagrania oraz około 120 fragmentów filmów z istotnymi motywami muzycznymi autorstwa Kilara.

Co warte podkreślenia, w ramach kolekcji prezentowany jest w całości pierwszy film, do którego Kilar napisał muzykę – Narciarze Natalii Brzozowskiej z 1958 roku. Inną perełką audiowizualną jest legendarny Krzesany z 1979 roku – utwór Kilara z choreografią wybitnego tancerza i reformatora baletu Conrada Drzewieckiego, w wykonaniu artystów Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego. W sekcji Filmy o Kilarze znalazło się kilkanaście dokumentów związanych z kompozytorem, w tym wywiady i rozmowy, zarówno z samym twórcą, jak i z ludźmi, którzy mieli okazję go znać i z nim współpracować, a także poświęcony mu film biograficzny.



Autorami tekstów o muzyce autonomicznej Kilara są dr hab. Iwona Lindstedt i Marcin Krajewski z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktorką prowadzącą kolekcji jest Anna Witek. Podobnie jak wcześniejsze kolekcje muzyczne w NINATECE, również kolekcja Wojciecha Kilara została udostępniona w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

Większość prezentowanych w kolekcji nagrań utworów pochodzi z Archiwum Polskiego Radia i została zdigitalizowana w ramach programu Kultura+.