słuchowisko

Witaj w tej krainie | Marek Nowakowski

Audio, 26:55, reż. Paweł Łysak, 2006 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Warszawa inna niż w piosenkach – widziana oczami prozaika Marka Nowakowskiego i Pawła Łysaka, reżysera słuchowiska Witaj w tej krainie.
Lud Warszawy komentuje. Na języki bierze pracowitych Wietnamczyków, uwijających się jak w ukropie. Taksuje wzrokiem szejka z arabskich emiratów, który „bankowe interesy załatwia”. Kierowca MZK filozofuje za kółkiem nocnego autobusu, przejeżdżając na czerwonym świetle. Na ulicy „słowiański apostoł wschodniej filozofii” sprzedaje książki o zen i z pracownikiem chińskiej ambasady chce dyskutować o Tybecie. Robotnicy zza wschodniej granicy nie dostali wypłaty, a pijaczki na placu Szembeka nawet nie kiwną palcem w bucie. Czekają na fart.

Personalia
Witaj w tej krainie jest adaptacją opowiadań Marka Nowakowskiego z tomu To wolny kraj!, serią migawek z życia Warszawy lat dwutysięcznych. Nowakowski, kronikarz i znawca stołecznych peryferii, rejestruje zdarzenia niczym dokumentalista, a Paweł Łysak tworzy wokół nich pulsujący miejskim rytmem teatr radiowy. Zabiera nas w podróż rozbrzmiewającą tramwajowymi komunikatami o kolejnych przystankach oraz szlagwortami (Na prawo most, na lewo most; Pójdę na Stare Miasto), których radosny ton kontrastuje z tym, co dzieje się wokół. Skoro to warszawskie słuchowisko, w obsadzie nie mogło zabraknąć Zbigniewa Buczkowskiego, od lat wcielającego się w postacie lokalnych cwaniaków i kombinatorów.

ilustracja: Daniel Kulinski, Flickr, CC BY NC SA

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Krzysztof Skłodowski

Paweł Łysak

(ur. 1964) – reżyser teatralny, absolwent wydziału filozofii i socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Debiutował w 1992 roku przedstawieniem Roberto Zucco Bernarda Marii Koltèsa w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

zobacz także

  • spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
    spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
  • spektakl Wideo 2:16:58 Kosmos | Jerzy Jarocki Witold Gombrowicz w Kosmosie przemienia powieść sensacyjną w filozoficzną rozprawę o rozumie i nieuporządkowanej materii. Spektakl Jerzego Jarockiego jest pełną intelektualnej samodyscypliny inscenizacją o nieokiełznanym chaosie rzeczywistości.
    spektakl Wideo 2:16:58 Kosmos | Jerzy Jarocki Witold Gombrowicz w Kosmosie przemienia powieść sensacyjną w filozoficzną rozprawę o rozumie i nieuporządkowanej materii. Spektakl Jerzego Jarockiego jest pełną intelektualnej samodyscypliny inscenizacją o nieokiełznanym chaosie rzeczywistości.
  • spektakl Wideo 1:00:00 Pan Tadeusz | Adam Hanuszkiewicz W październiku 1970 roku Adam Hanuszkiewicz rozpoczął emisję serialu telewizyjnego „Pan Tadeusz“, opartego na dziele Adama Mickiewicza – co miesiąc kolejna księga. Wszystkie w tej samej konwencji – tylko tekst i aktorzy. W plebiscycie telewidzów ekranizacja ta została uznana za wydarzenie roku.
    spektakl Wideo 1:00:00 Pan Tadeusz | Adam Hanuszkiewicz W październiku 1970 roku Adam Hanuszkiewicz rozpoczął emisję serialu telewizyjnego „Pan Tadeusz“, opartego na dziele Adama Mickiewicza – co miesiąc kolejna księga. Wszystkie w tej samej konwencji – tylko tekst i aktorzy. W plebiscycie telewidzów ekranizacja ta została uznana za wydarzenie roku.
  • spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
    spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
  • spektakl Wideo 1:54 Kartoteka | Krzysztof Kieślowski | fragment Nie robić nic, by zmienić rzeczywistość – Gustaw Holoubek jako „nowy”, bardziej świadomy Bohater „Kartoteki” Tadeusza Różewicza w przedstawieniu reżyserowanym przez Krzysztofa Kieślowskiego.
    spektakl Wideo 1:54 Kartoteka | Krzysztof Kieślowski | fragment Nie robić nic, by zmienić rzeczywistość – Gustaw Holoubek jako „nowy”, bardziej świadomy Bohater „Kartoteki” Tadeusza Różewicza w przedstawieniu reżyserowanym przez Krzysztofa Kieślowskiego.

podziel się wrażeniami