słuchowisko

Witaj w tej krainie | Marek Nowakowski

Audio, 26:55, reż. Paweł Łysak, 2006 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Warszawa inna niż w piosenkach – widziana oczami prozaika Marka Nowakowskiego i Pawła Łysaka, reżysera słuchowiska Witaj w tej krainie.
Lud Warszawy komentuje. Na języki bierze pracowitych Wietnamczyków, uwijających się jak w ukropie. Taksuje wzrokiem szejka z arabskich emiratów, który „bankowe interesy załatwia”. Kierowca MZK filozofuje za kółkiem nocnego autobusu, przejeżdżając na czerwonym świetle. Na ulicy „słowiański apostoł wschodniej filozofii” sprzedaje książki o zen i z pracownikiem chińskiej ambasady chce dyskutować o Tybecie. Robotnicy zza wschodniej granicy nie dostali wypłaty, a pijaczki na placu Szembeka nawet nie kiwną palcem w bucie. Czekają na fart.

Personalia
Witaj w tej krainie jest adaptacją opowiadań Marka Nowakowskiego z tomu To wolny kraj!, serią migawek z życia Warszawy lat dwutysięcznych. Nowakowski, kronikarz i znawca stołecznych peryferii, rejestruje zdarzenia niczym dokumentalista, a Paweł Łysak tworzy wokół nich pulsujący miejskim rytmem teatr radiowy. Zabiera nas w podróż rozbrzmiewającą tramwajowymi komunikatami o kolejnych przystankach oraz szlagwortami (Na prawo most, na lewo most; Pójdę na Stare Miasto), których radosny ton kontrastuje z tym, co dzieje się wokół. Skoro to warszawskie słuchowisko, w obsadzie nie mogło zabraknąć Zbigniewa Buczkowskiego, od lat wcielającego się w postacie lokalnych cwaniaków i kombinatorów.

ilustracja: Daniel Kulinski, Flickr, CC BY NC SA

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Krzysztof Skłodowski

Paweł Łysak

(ur. 1964) – reżyser teatralny, absolwent wydziału filozofii i socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Debiutował w 1992 roku przedstawieniem Roberto Zucco Bernarda Marii Koltèsa w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:21:30 Nigdy tu już nie powrócę | Tadeusz Kantor Tadeusz Kantor w swoim spektaklu przywołuje wspomnienia z czasu wojny, w tym powstałą w podziemiu inscenizację „Powrotu Odysa” Stanisława Wyspiańskiego, oraz spektakle Cricot 2. Wygłasza monologi Odysa, który uprzytamnia sobie niemożność powrotu do przeszłości i nieuchronność śmierci.
    spektakl Wideo 1:21:30 Nigdy tu już nie powrócę | Tadeusz Kantor Tadeusz Kantor w swoim spektaklu przywołuje wspomnienia z czasu wojny, w tym powstałą w podziemiu inscenizację „Powrotu Odysa” Stanisława Wyspiańskiego, oraz spektakle Cricot 2. Wygłasza monologi Odysa, który uprzytamnia sobie niemożność powrotu do przeszłości i nieuchronność śmierci.
  • spektakl Wideo 0:37 Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku | Agnieszka Glińska | fragment Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej – pełen przebieranek wyboisty „teatr drogi”, rozgrywający się przy akompaniamencie radiowych hitów z lat 80.
    spektakl Wideo 0:37 Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku | Agnieszka Glińska | fragment Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej – pełen przebieranek wyboisty „teatr drogi”, rozgrywający się przy akompaniamencie radiowych hitów z lat 80.
  • dokument Wideo 20:06 Ostatnia szansa Wielopola | Krzysztof Miklaszewski Reportaż Ostatnia szansa Wielopola pokazuje dzień powszedni miejscowości, którą Tadeusz Kantor rozsławił za sprawą swojego przedstawienia.
    dokument Wideo 20:06 Ostatnia szansa Wielopola | Krzysztof Miklaszewski Reportaż Ostatnia szansa Wielopola pokazuje dzień powszedni miejscowości, którą Tadeusz Kantor rozsławił za sprawą swojego przedstawienia.
  • spektakl Wideo 51:00 Marmieładow | Jan Świderski Poruszający Jan Świderski w monodramie Marmieładow na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.
    spektakl Wideo 51:00 Marmieładow | Jan Świderski Poruszający Jan Świderski w monodramie Marmieładow na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.
  • spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
    spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.

podziel się wrażeniami