słuchowisko

Witaj w tej krainie | Marek Nowakowski

Audio, 26:55, reż. Paweł Łysak, 2006 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Warszawa inna niż w piosenkach – widziana oczami prozaika Marka Nowakowskiego i Pawła Łysaka, reżysera słuchowiska Witaj w tej krainie.
Lud Warszawy komentuje. Na języki bierze pracowitych Wietnamczyków, uwijających się jak w ukropie. Taksuje wzrokiem szejka z arabskich emiratów, który „bankowe interesy załatwia”. Kierowca MZK filozofuje za kółkiem nocnego autobusu, przejeżdżając na czerwonym świetle. Na ulicy „słowiański apostoł wschodniej filozofii” sprzedaje książki o zen i z pracownikiem chińskiej ambasady chce dyskutować o Tybecie. Robotnicy zza wschodniej granicy nie dostali wypłaty, a pijaczki na placu Szembeka nawet nie kiwną palcem w bucie. Czekają na fart.

Personalia
Witaj w tej krainie jest adaptacją opowiadań Marka Nowakowskiego z tomu To wolny kraj!, serią migawek z życia Warszawy lat dwutysięcznych. Nowakowski, kronikarz i znawca stołecznych peryferii, rejestruje zdarzenia niczym dokumentalista, a Paweł Łysak tworzy wokół nich pulsujący miejskim rytmem teatr radiowy. Zabiera nas w podróż rozbrzmiewającą tramwajowymi komunikatami o kolejnych przystankach oraz szlagwortami (Na prawo most, na lewo most; Pójdę na Stare Miasto), których radosny ton kontrastuje z tym, co dzieje się wokół. Skoro to warszawskie słuchowisko, w obsadzie nie mogło zabraknąć Zbigniewa Buczkowskiego, od lat wcielającego się w postacie lokalnych cwaniaków i kombinatorów.

ilustracja: Daniel Kulinski, Flickr, CC BY NC SA

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Krzysztof Skłodowski

Paweł Łysak

(ur. 1964) – reżyser teatralny, absolwent wydziału filozofii i socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Debiutował w 1992 roku przedstawieniem Roberto Zucco Bernarda Marii Koltèsa w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

zobacz także

  • spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
    spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
  • spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
    spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
  • dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
    dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
  • słuchowisko Audio 1:00:03 Dziesięć pięter | Cezary Harasimowicz Tragiczne zdarzenie z życia wzięte jako pretekst do stworzenia zbiorowego wizerunku dzisiejszych Polaków – Dziesięć pięter Cezarego Harasimowicza w reżyserii Janusza Kukuły.
    słuchowisko Audio 1:00:03 Dziesięć pięter | Cezary Harasimowicz Tragiczne zdarzenie z życia wzięte jako pretekst do stworzenia zbiorowego wizerunku dzisiejszych Polaków – Dziesięć pięter Cezarego Harasimowicza w reżyserii Janusza Kukuły.
  • spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich Szczęśliwych dni w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
    spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich Szczęśliwych dni w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.

podziel się wrażeniami