spektakl

Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku | Agnieszka Glińska | fragment

Wideo, 0:37, reż. Agnieszka Glińska, 2015 producent: Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej – pełen przebieranek wyboisty „teatr drogi”, rozgrywający się przy akompaniamencie radiowych hitów z lat 80.

„Jest to najbardziej ponura rzecz, jaką napisałam i chyba najpoważniejsza, niezależnie od tego, że jest całkiem śmieszna” – mówiła Dorota Masłowska o debiutanckim dramacie z 2006 roku. Jego główni bohaterowie, Dżina i Parcha, próbują po burzliwej imprezie pod hasłem „Brud, smród i ubóstwo” wrócić do domu (a może trafniej byłoby napisać „do siebie”). On – aktor serialowy, nadgniły owoc „Warszafki”, i ona – przytłoczona życiem dziewczyna ze społecznych manowców, w trakcie delirycznej ekskursji, udając Rumunów, przesiadają się z auta do auta, „bajerują” kierowców, zasypują wszystkich niestworzonymi opowieściami, bo ta ich podróż dzieje się przede wszystkim „przez” język i „dzięki” niemu.

Mamy przecież do czynienia z Masłowską. Jej pisarski sejsmograf jest niezwykle wyczulony na materię potocznych fraz, z tych szumów i ciągów potrafi lepić niewiarygodne konstrukcje, powoływać do istnienia całe światy. „Znalezienie teatralnej formy dla Masłowskiej to wyzwanie – język ma tak ogromną siłę” – podkreślała Agnieszka Glińska. Kobiety z doklejonymi wąsami grają u niej role mężczyzn, Modest Ruciński jest długonogą barmanką, pojawiają się elementy teatru kukiełkowego, a w uszach panoszą się muzyczne przeboje z lat 80. Odnosi się wrażenie, jakby koleiny szos, którymi telepie się para balangowiczów, przecinały się na styku obecnej Polski „B” z wciąż żywą, przaśną rzeczywistością sprzed trzech dekad. Glińska nakierowuje bohaterów tragikomedii na kolizyjny kurs; trzeźwiejąc, zderzają się z beznadzieją tego, co wokół, a przede wszystkim w nich samych.

Personalia
Dżinę i Parchę bawi podszywanie się pod Rumunów, a widzów cieszą kolejne wcielenia aktorów w różne role. Prym wiedzie tu Monika Krzywkowska – absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej, której długoletnia współpraca z Glińską przyniosła w 2012 roku nagrodę Feliksa Warszawskiego za pierwszoplanową rolę żeńską w Moralności pani Dulskiej. W „teatrze drogi” Masłowskiej ma momenty chwały. Z rodzajową brawurową gra cwaniakowatego kierowcę, aby później przedzierzgnąć się w komiczną i żałosną, kompletnie pijaną kobietę.


Głosy z widowni
„Obie etiudy, wyliczone w tempie, w akcentach, w rozłożeniu point zasługują na najwyższy podziw; jakby obudziła się w niej wielka tradycja komediowego aktorstwa, choćby spod znaku Ireny Kwiatkowskiej” – pisał w „Polityce” o Krzywkowskiej, przy okazji scenicznej wersji przedstawienia, Jacek Sieradzki. Przebojowe widowisko ze Studia uznane zostało za najlepszą z dotychczasowych pięciu inscenizacji dramatu Masłowskiej. Adaptacja na potrzeby Teatru Telewizji też stała się wydarzeniem. Spektakl otwierał zainaugurowany w marcu 2015 roku Telewizyjny Festiwal Teatrów Polski w TVP Kultura.

Na marginesie
Sztuka, w której Parcha pomstuje, że Polska to jest coś gorszego niż Rumunia, doczekała się także, za sprawą zespołu Tompa Miklós, wystawienia w rumuńskim Teatrul Naţional z Târgu Mureş. Utwór, podobno ze względu na tytuł, nie znalazł się w antologii współczesnego dramatu polskiego wydanej w Rumunii. Ironiczny, radykalny tekst, zawierający wschodnioeuropejski koloryt i obraz nowej pseudoklasy średniej, wciąż jest łakomym kąskiem dla teatrów, zwłaszcza z naszej części Europy, o czym świadczą wystawienia m.in. w Czechach, Bułgarii oraz Rosji.

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Andrzej Rybczyński

Agnieszka Glińska

(ur. 1968) – reżyserka teatralna i telewizyjna, aktorka. Absolwentka wydziałów aktorskiego i reżyserskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Do jej najbardziej znanych realizacji należą: Jordan Moiry Buffini i Anny Reynolds (Teatr Powszechny w Warszawie, 1996), Kaleka z Inishmaan Martina McDonagha (Teatr Powszechny w Warszawie, 1999), Bambini di Praga wg Bohumila Hrabala (Teatr Współczesny w Warszawie, 2001), Mewa Antona Czechowa (Teatr Narodowy, 2010) oraz Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej (Teatr Studio, 2013).

zobacz fotokonteksty

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:39:56 Wiśniowy sad | Izabella Cywińska Izabella Cywińska powróciła do poznańskiego Teatru Nowego. Dawna dyrektor sceny, z którą święciła sukcesy w latach 70. i 80., przywitała się z publicznością Wiśniowym sadem Antona Czechowa. „A teraz jestem jak Raniewska, która wraca do swojego rodzinnego gniazda. Mój pobyt w Poznaniu był jednym wielkim wzruszeniem” – mówiła reżyserka przed premierą.
    spektakl Wideo 1:39:56 Wiśniowy sad | Izabella Cywińska Izabella Cywińska powróciła do poznańskiego Teatru Nowego. Dawna dyrektor sceny, z którą święciła sukcesy w latach 70. i 80., przywitała się z publicznością Wiśniowym sadem Antona Czechowa. „A teraz jestem jak Raniewska, która wraca do swojego rodzinnego gniazda. Mój pobyt w Poznaniu był jednym wielkim wzruszeniem” – mówiła reżyserka przed premierą.
  • spektakl Wideo 3:59 Teczki | Teatr Ósmego Dnia | fragment Teatr Ósmego Dnia pokazuje, co na niego miała esbecja. Tworząc Teczki, spektakl wykorzystujący dokumenty policji politycznej, opowiada o wolnych ludziach żyjących w niewolnym kraju.
    spektakl Wideo 3:59 Teczki | Teatr Ósmego Dnia | fragment Teatr Ósmego Dnia pokazuje, co na niego miała esbecja. Tworząc Teczki, spektakl wykorzystujący dokumenty policji politycznej, opowiada o wolnych ludziach żyjących w niewolnym kraju.
  • słuchowisko Audio 1:33:57 Niemcy | Leon Kruczkowski Niemcy Leona Kruczkowskiego w reżyserii Jerzego Rakowieckiego – próba polemiki ze złowrogim stereotypem utrwalonym po II wojnie światowej.
    słuchowisko Audio 1:33:57 Niemcy | Leon Kruczkowski Niemcy Leona Kruczkowskiego w reżyserii Jerzego Rakowieckiego – próba polemiki ze złowrogim stereotypem utrwalonym po II wojnie światowej.
  • słuchowisko Audio 59:35 Cyrk odjechał, lwy zostały | Andrzej Mularczyk Rozmowy o wolności w scenerii postsowieckiej bazy wojskowej – Cyrk odjechał, lwy zostały. Słuchowisko Andrzeja Mularczyka w reżyserii Janusza Kukuły zdobyło w 1996 roku nagrodę Prix Italia.
    słuchowisko Audio 59:35 Cyrk odjechał, lwy zostały | Andrzej Mularczyk Rozmowy o wolności w scenerii postsowieckiej bazy wojskowej – Cyrk odjechał, lwy zostały. Słuchowisko Andrzeja Mularczyka w reżyserii Janusza Kukuły zdobyło w 1996 roku nagrodę Prix Italia.
  • słuchowisko Audio 26:55 Witaj w tej krainie | Marek Nowakowski Warszawa inna niż w piosenkach – widziana oczami prozaika Marka Nowakowskiego i Pawła Łysaka, reżysera słuchowiska Witaj w tej krainie.
    słuchowisko Audio 26:55 Witaj w tej krainie | Marek Nowakowski Warszawa inna niż w piosenkach – widziana oczami prozaika Marka Nowakowskiego i Pawła Łysaka, reżysera słuchowiska Witaj w tej krainie.

podziel się wrażeniami