słuchowisko

Cyrk odjechał, lwy zostały | Andrzej Mularczyk

Audio, 59:35, reż. Janusz Kukuła, 1995 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Rozmowy o wolności w scenerii postsowieckiej bazy wojskowej – Cyrk odjechał, lwy zostały. Słuchowisko Andrzeja Mularczyka w reżyserii Janusza Kukuły zdobyło w 1996 roku nagrodę Prix Italia.
Auto popsuło się w najmniej odpowiednim momencie – w nocy, na poradzieckim poligonie. Wokół druty kolczaste i hulający wiatr. Jasna i Gabriel są przestraszeni. Przyjechali tu, bo mężczyzna, telewizyjny apostoł polskiej transformacji, chce zamienić dawny wojskowy teren w „oazę wolności”, w której zamieszkają repatrianci z Kazachstanu. Gdzie się podziać? Na horyzoncie majaczą światła. Nieopodal wegetuje ukrywająca się przed światem grupka: dezerter z „bratniej” armii, podejrzany biznesman, emerytowana burdel-mama. Są i lwy, pozostałość po cyrku. Drapieżniki krążą po okolicy.

Personalia
Słuchowisko do tekstu Andrzeja Mularczyka to – opowiedziana z przymrużeniem oka – rzecz o naszych przemianach po roku 1989. Dramaturgiczne napięcie, pełnokrwiste postacie, trafne obyczajowe obserwacje – tym charakteryzuje się  radiowy scenariusz, autorstwa jednego z największych speców w swoim fachu. Mularczyk związany jest z Polskim Radiem od 1955 roku. Napisał dziesiątki słuchowisk, jest współautorem powieści radiowej Matysiakowie, scenarzystą telewizyjnych (serial Dom) i kinowych przebojów (Sami swoi, Nie ma mocnych, Kochaj albo rzuć). Ma też w dorobku kilka zbiorów reportaży. „Książka, słowo drukowane jest najbardziej cennym surowcem autora – mówił w wywiadzie z Hanką Sowińską. – Mam trochę żalu do siebie, że zbyt wiele czasu poświęciłem na film. Jednak za późno zorientowałem się, iż pisarz jest tylko właścicielem słowa. Kiedy pisze dla kogoś scenariusz jest już tylko dostarczycielem pewnej partytury. Jak ona zostanie wykonana? To już jest poza nim”.

Cyrk odjechał, lwy zostały w reżyserii Janusza Kukuły zdobyły w 1996 roku nagrodę Prix Italia. To drugie słuchowisko autorstwa Mularczyka, wyróżnione tym prestiżowym laurem. Pierwszym była audycja Z głębokości wód (1989).


ilustracja: janwillemsen, Flickr, CC BY SA





O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. W. Kusiński/Polskie Radio

Janusz Kukuła

(ur. 1953) – reżyser radiowy, poeta, scenarzysta. Od lat 70. związany z Teatrem Polskiego Radia, dyrektor Teatru Polskiego Radia w latach 1992–2006 i od 2009 roku. Zrealizował m.in.: Ferdydurke wg Witolda Gombrowicza (1989), Złodzieja wg Wiesława Myśliwskiego (1999), Ostatnią taśmę Krappa Samuela Becketta (2000), Dziesięć pięter Cezarego Harasimowicza (2001), Królową i Szekspira według dramatu Esther Vilar (2014).

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:21:30 Nigdy tu już nie powrócę | Tadeusz Kantor Tadeusz Kantor w Nigdy tu już nie powrócę przywołuje wspomnienia z czasu wojny, w tym powstałą w podziemiu inscenizację Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego, oraz spektakle Cricot 2. Wygłasza monologi Odysa, który uprzytamnia sobie niemożność powrotu do przeszłości i nieuchronność śmierci.
    spektakl Wideo 1:21:30 Nigdy tu już nie powrócę | Tadeusz Kantor Tadeusz Kantor w Nigdy tu już nie powrócę przywołuje wspomnienia z czasu wojny, w tym powstałą w podziemiu inscenizację Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego, oraz spektakle Cricot 2. Wygłasza monologi Odysa, który uprzytamnia sobie niemożność powrotu do przeszłości i nieuchronność śmierci.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
    spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
  • spektakl Wideo 2:18 Scenariusz dla trzech aktorów | Mikołaj Grabowski | fragment Nam wszystko wolno! Wyreżyserowany przez Mikołaja Grabowskiego Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera jest manifestem scenicznej nieprzewidywalności.
    spektakl Wideo 2:18 Scenariusz dla trzech aktorów | Mikołaj Grabowski | fragment Nam wszystko wolno! Wyreżyserowany przez Mikołaja Grabowskiego Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera jest manifestem scenicznej nieprzewidywalności.
  • spektakl Wideo 1:12:00 Umarła klasa | Tadeusz Kantor Jedno z największych dzieł XX-wiecznego teatru. Tadeusz Kantor snuje „seans dramatyczny” o umieraniu, które zaczyna się już w dzieciństwie, wykorzystując na scenie manekiny-trupy. Te figury staną się symbolem jego Teatru Śmierci.
    spektakl Wideo 1:12:00 Umarła klasa | Tadeusz Kantor Jedno z największych dzieł XX-wiecznego teatru. Tadeusz Kantor snuje „seans dramatyczny” o umieraniu, które zaczyna się już w dzieciństwie, wykorzystując na scenie manekiny-trupy. Te figury staną się symbolem jego Teatru Śmierci.
  • dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
    dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.

podziel się wrażeniami