słuchowisko

Andy | Krzysztof Czeczot

Audio, 45:04, reż. Krzysztof Czeczot, 2012 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiofoniczne wydarzenie – dzieło Teatru Polskiego Radia wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Czeczota to perfekcyjnie zrealizowane słuchowisko o dźwiękowcu, który zatraca się w świecie fonii.

Andrzej jest realizatorem dźwięku. Montuje dźwięk do serialowego tasiemca (Samotni razem). Wciąż ze słuchawkami na uszach ustawia parametry, miksuje, nagłaśnia. Pracuje w domu przy komputerze. Co jakiś czas usiłuje umówić się z Magdą, telenowelową aktorką (Blanka z Samotnych razem i Marysia z Odwagi i poświęcenia). Jest znużony robotą. Denerwuje się z powodu matki, która odrywa go od zajęć. Za każdym razem to samo: walenie w drzwi, śniadanie, obiad, kolacja. Można oszaleć. I Andrzej, faktycznie, popada w obłęd. Raz za razem napływa do niego głos z przeszłości. Andy – bo tak Andrzej chce, żeby go nazywano – zaczyna rozmawiać z wyimaginowaną postacią. Reżyser oraz autor słuchowiska, Krzysztof Czeczot, mówił w radiowej Jedynce: „W warstwie fabularnej jest to historia o realizatorze dźwięku, który życie spędza w dźwięku. To bardzo specyficzny zawód, bo wychodząc z pracy, bohater nadal funkcjonuje w dźwięku, bo ciągle coś ogląda i czegoś słucha. To także opowieść o szaleństwie. O tym, co mogłoby odbywać się w głowie realizatora, gdyby pozostał sam na sam z tymi dźwiękami. W kolejnej warstwie jest to też trochę dowcip z tego, jak funkcjonujemy w obrębie sztuki filmowej i serialowej. Wreszcie jest to opowieść o ogromnej samotności”.

Personalia
Krzysztof Czeczot należy do najciekawszych twórców radiowych młodego pokolenia. Jest eksperymentatorem (próbował nagrać słuchowisko bez słów). Za Andy’ego otrzymał w 2013 roku Prix Europa festiwalu produkcji radiowych i telewizyjnych w Berlinie. Słuchowisko zrealizowane zostało w systemie Dolby Pro Logic II. „Słuchacz siedzi w środku pomiędzy pięcioma głośnikami i jest otoczony dźwiękiem – tłumaczył w I Programie Polskiego Radia realizator, Andrzej Brzoska. – Zdecydowaliśmy się na taki sposób realizacji, ponieważ scenariusz Krzysztofa jest jednym z nielicznych, przy których dane mi było pracować, napisanych na rozbudowaną przestrzeń i wykorzystanie całego obszaru wokół słuchacza”. Jednym z głównych elementów słuchowiska są archiwalia z udziałem Romana Wilhelmiego. To właśnie z nim dialoguje tytułowy Andy (Adam Woronowicz). Wilhelmiego słyszymy, jak interpretuje fragmenty Moskwy-Pietuszek Wieniedikta Jerofiejewa. Nagranie pochodzi z 1991 roku.

ilustracja: Tess Watson, Flickr, CC BY

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Ola Grochowska, Wikimedia Commons, CC BY SA

Krzysztof Czeczot

(ur. 1979) – aktor, reżyser, absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2002). W latach 2004–2009 związany z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, grał też w warszawskich teatrach Rozmaitości i Palladium.

zobacz także

  • słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
    słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
  • spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
    spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
  • spektakl Wideo 2:35 Krawiec | Michał Kwieciński | fragment Demoniczny krojczy-filozof w wykonaniu Andrzeja Seweryna pokazuje, na czym w praktyce polega trzymanie władzy – Krawiec Sławomira Mrożka w reżyserii Michała Kwiecińskiego.
    spektakl Wideo 2:35 Krawiec | Michał Kwieciński | fragment Demoniczny krojczy-filozof w wykonaniu Andrzeja Seweryna pokazuje, na czym w praktyce polega trzymanie władzy – Krawiec Sławomira Mrożka w reżyserii Michała Kwiecińskiego.
  • spektakl Wideo 2:47 Noc listopadowa | Andrzej Wajda | fragment Andrzej Wajda inscenizuje Noc listopadową Stanisława Wyspiańskiego w miejscach, w których działo się powstanie 1830 roku i w zgodzie z intencją autora – jako dramat z elementami opery.
    spektakl Wideo 2:47 Noc listopadowa | Andrzej Wajda | fragment Andrzej Wajda inscenizuje Noc listopadową Stanisława Wyspiańskiego w miejscach, w których działo się powstanie 1830 roku i w zgodzie z intencją autora – jako dramat z elementami opery.
  • spektakl Wideo 2:02 Sen srebrny Salomei | Krzysztof Nazar | fragment Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w inscenizacji Krzysztofa Nazara stał się pretekstem do stawiania pytań o to, gdzie kończy się telewizyjny teatr, a zaczyna film. Jednak przede wszystkim pozostał sugestywną wizją romantycznego dramatu. Wywoływał też aktualne asocjacje.
    spektakl Wideo 2:02 Sen srebrny Salomei | Krzysztof Nazar | fragment Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w inscenizacji Krzysztofa Nazara stał się pretekstem do stawiania pytań o to, gdzie kończy się telewizyjny teatr, a zaczyna film. Jednak przede wszystkim pozostał sugestywną wizją romantycznego dramatu. Wywoływał też aktualne asocjacje.

podziel się wrażeniami