słuchowisko

Andy | Krzysztof Czeczot

Audio, 45:04, reż. Krzysztof Czeczot, 2012 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiofoniczne wydarzenie – dzieło Teatru Polskiego Radia wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Czeczota to perfekcyjnie zrealizowane słuchowisko o dźwiękowcu, który zatraca się w świecie fonii.

Andrzej jest realizatorem dźwięku. Montuje dźwięk do serialowego tasiemca (Samotni razem). Wciąż ze słuchawkami na uszach ustawia parametry, miksuje, nagłaśnia. Pracuje w domu przy komputerze. Co jakiś czas usiłuje umówić się z Magdą, telenowelową aktorką (Blanka z Samotnych razem i Marysia z Odwagi i poświęcenia). Jest znużony robotą. Denerwuje się z powodu matki, która odrywa go od zajęć. Za każdym razem to samo: walenie w drzwi, śniadanie, obiad, kolacja. Można oszaleć. I Andrzej, faktycznie, popada w obłęd. Raz za razem napływa do niego głos z przeszłości. Andy – bo tak Andrzej chce, żeby go nazywano – zaczyna rozmawiać z wyimaginowaną postacią. Reżyser oraz autor słuchowiska, Krzysztof Czeczot, mówił w radiowej Jedynce: „W warstwie fabularnej jest to historia o realizatorze dźwięku, który życie spędza w dźwięku. To bardzo specyficzny zawód, bo wychodząc z pracy, bohater nadal funkcjonuje w dźwięku, bo ciągle coś ogląda i czegoś słucha. To także opowieść o szaleństwie. O tym, co mogłoby odbywać się w głowie realizatora, gdyby pozostał sam na sam z tymi dźwiękami. W kolejnej warstwie jest to też trochę dowcip z tego, jak funkcjonujemy w obrębie sztuki filmowej i serialowej. Wreszcie jest to opowieść o ogromnej samotności”.

Personalia
Krzysztof Czeczot należy do najciekawszych twórców radiowych młodego pokolenia. Jest eksperymentatorem (próbował nagrać słuchowisko bez słów). Za Andy’ego otrzymał w 2013 roku Prix Europa festiwalu produkcji radiowych i telewizyjnych w Berlinie. Słuchowisko zrealizowane zostało w systemie Dolby Pro Logic II. „Słuchacz siedzi w środku pomiędzy pięcioma głośnikami i jest otoczony dźwiękiem – tłumaczył w I Programie Polskiego Radia realizator, Andrzej Brzoska. – Zdecydowaliśmy się na taki sposób realizacji, ponieważ scenariusz Krzysztofa jest jednym z nielicznych, przy których dane mi było pracować, napisanych na rozbudowaną przestrzeń i wykorzystanie całego obszaru wokół słuchacza”. Jednym z głównych elementów słuchowiska są archiwalia z udziałem Romana Wilhelmiego. To właśnie z nim dialoguje tytułowy Andy (Adam Woronowicz). Wilhelmiego słyszymy, jak interpretuje fragmenty Moskwy-Pietuszek Wieniedikta Jerofiejewa. Nagranie pochodzi z 1991 roku.

ilustracja: Tess Watson, Flickr, CC BY

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Ola Grochowska, Wikimedia Commons, CC BY SA

Krzysztof Czeczot

(ur. 1979) – aktor, reżyser, absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2002). W latach 2004–2009 związany z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, grał też w warszawskich teatrach Rozmaitości i Palladium.

zobacz także

  • spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
    spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
  • spektakl Wideo 2:16:58 Kosmos | Jerzy Jarocki Witold Gombrowicz w Kosmosie przemienia powieść sensacyjną w filozoficzną rozprawę o rozumie i nieuporządkowanej materii. Spektakl Jerzego Jarockiego jest pełną intelektualnej samodyscypliny inscenizacją o nieokiełznanym chaosie rzeczywistości.
    spektakl Wideo 2:16:58 Kosmos | Jerzy Jarocki Witold Gombrowicz w Kosmosie przemienia powieść sensacyjną w filozoficzną rozprawę o rozumie i nieuporządkowanej materii. Spektakl Jerzego Jarockiego jest pełną intelektualnej samodyscypliny inscenizacją o nieokiełznanym chaosie rzeczywistości.
  • spektakl Wideo 1:00:00 Pan Tadeusz | Adam Hanuszkiewicz W październiku 1970 roku Adam Hanuszkiewicz rozpoczął emisję serialu telewizyjnego „Pan Tadeusz“, opartego na dziele Adama Mickiewicza – co miesiąc kolejna księga. Wszystkie w tej samej konwencji – tylko tekst i aktorzy. W plebiscycie telewidzów ekranizacja ta została uznana za wydarzenie roku.
    spektakl Wideo 1:00:00 Pan Tadeusz | Adam Hanuszkiewicz W październiku 1970 roku Adam Hanuszkiewicz rozpoczął emisję serialu telewizyjnego „Pan Tadeusz“, opartego na dziele Adama Mickiewicza – co miesiąc kolejna księga. Wszystkie w tej samej konwencji – tylko tekst i aktorzy. W plebiscycie telewidzów ekranizacja ta została uznana za wydarzenie roku.
  • spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
    spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
  • spektakl Wideo 1:54 Kartoteka | Krzysztof Kieślowski | fragment Nie robić nic, by zmienić rzeczywistość – Gustaw Holoubek jako „nowy”, bardziej świadomy Bohater „Kartoteki” Tadeusza Różewicza w przedstawieniu reżyserowanym przez Krzysztofa Kieślowskiego.
    spektakl Wideo 1:54 Kartoteka | Krzysztof Kieślowski | fragment Nie robić nic, by zmienić rzeczywistość – Gustaw Holoubek jako „nowy”, bardziej świadomy Bohater „Kartoteki” Tadeusza Różewicza w przedstawieniu reżyserowanym przez Krzysztofa Kieślowskiego.

podziel się wrażeniami